Na grondig onderzoek heeft het Planbureau voor de Leefomgeving vastgesteld dat het openbaar vervoer voor miljoenen Nederlanders geen goede optie is. Buiten de grote steden zijn werk en voorzieningen vaak lastig te bereiken. Als ervaringsdeskundige kan ik de conclusie onderschrijven. Zolang je in de Randstad blijft, gaat het prima. Er rijden treinen, bussen, trams en metro’s. Als er een trein of bus uitvalt, dan is er altijd wel een alternatief. Maar zodra je de provincie ingaat, wordt het een ander verhaal. Zonder auto ben je aan de goden overgeleverd. Tijd dus om mijn stokpaardje maar weer eens van stal te halen. Goed openbaar vervoer is de oplossing voor bijna alles. Leg goede snelle spoorlijnen aan naar de uithoeken van ons land. Groningen verdient sowieso een mooie hogesnelheidslijn en in Zeeland vinden ze het ook vast lekker om eens snel met de trein naar Rotterdam te rijden. Met goede snelle spoorlijnen wordt het aantrekkelijk om in de provincie te wonen en toch in de Randstad te blijven werken. Dat helpt tegen de woningnood in de grote steden en is fijn voor de krimpgemeenten. Als er weer wat jong volk op het platteland gaat wonen, komt misschien de buurtsuper weer terug in het dorp, kan de basisschool weer open en wie weet is er weer plek voor een bieb of een kroeg. Als je kan kiezen tussen relaxed met de trein of gestrestst in de auto, dan zou ik het wel weten. Goede, snelle treinverbindingen zijn de oplossing voor het fileprobleem. Waar het echt niet lukt, moeten er bussen rijden, veel en vaak. Dus dames en heren ministers, denk nog eens na over die marktwerking. Nationaliseer het openbaar vervoer. En als u dat een stap te ver vindt, betaal al die OV bedrijven dan flink uit de staatskas. Zorg dat er bussen blijven rijden, ook al zit er maar één oude opa in die op zaterdagochtend bij zijn kleinzoon langs de lijn wil staan. Dat kost een paar duiten, maar het kan niet anders. Doe het voor de provincie, doe het voor het milieu, doe het voor de woningnood. Doe het voor Nederland.